Archiwum styczeń 2015, strona 1


sty 16 2015 Dieta dla bystrzaków:)
Komentarze: 1

W dzisiejszych czasach jesteśmy atakowani z każdej strony informacjami na temat zdrowego odżywiania się i jego efektach. Jak powszechnie wiadomo jest to podstawa naszego zdrowia, a także szczupłej sylwetki. Ale czy ma wpływ na naszą pamięć i koncentrację, a co za tym idzie na naszą naukę? Czy możliwe, że jedzenie konkretnych owoców, ryb lub zbóż może wspomóc pracę naszych szarych komórek? Otóż okazuje się, że tak!

A zatem oto co powinno się znaleźć w diecie studenta (ucznia):


PRODUKTY PEŁNOZIARNISTE

 

Powinny być one głównym składnikiem naszej diety. Zaliczamy do nich: chleb razowy, brązowy ryż, makaron pełnoziarnisty, gruboziarniste kasze, otręby owsiane. Produkty te obfitują w węglowodany złożone. Organizm trawi je przez pewien czas, powoli uwalniając do krwi glukozę, główne pożywienie mózgu. Dzięki temu szare komórki mogą ją na bieżąco dobrze spożytkować. Aby poziom glukozy był stały, produkty te należy jeść 5 razy dziennie w małych porcjach.


WARZYWA I OWOCE

 

Dostarczają nam wielu witamin i składników mineralnych, które wspomagają proces zapamiętywania. Żółte, pomarańczowe, czerwone, fioletowe i zielone – wszystkie są skarbnicą witaminy A, C, E i karotenoidów, czyli ważnych antyoksydantów, które chronią komórki mózgu przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Jedzmy także szpinak, marchewkę, pomarańcze, grejpfruty. Bardzo cenne są również owoce jagodowe, porzeczki (zwłaszcza czarne), truskawki, żurawina, maliny. Pomidory, grejpfruty, ziemniaki, awokado maja dużo potasu, który umożliwia przekazywanie impulsów nerwowych, poprawiając koncentracje i zwiększając zdolność myślenia. Potas jest też w rodzynkach i suszonych morelach.



RYBY MORSKIE

 

Są bardzo ważne ze względu na to, że zawierają najwięcej kwasów Omega 3. Właśnie ten tłuszcz stanowi budulec tkanki mózgowej i jest ważnym czynnikiem dla rozwoju mózgu. To właśnie od nich zależy sprawność myślenia i zapamiętywania. Odpowiednia ilość kasów Omega 3 pozwoli nam zachować sprawność umysłową na długie lata. Ryby, które należy jeść to: łosoś, tuńczyk, makrela, śledzie, szprotki, sardynki, a także owoce morza.





BIAŁKO

 

Najwięcej znajduje się go w roślinach strączkowych, nabiale oraz mięsie. Jest to niezbędny budulec wszystkich komórek. Produkty te zawierają także witaminę B12, która wzmacnia pamięć, poprawia koncentrację i zdolność kojarzenia, a zawarte w nich żelazo poprawia dopływ krwi do każdej komórki mózgu (dostarczając mu składników odżywczych i zwiększając sprawność myślenia). Zatem do posiłków dołączamy: fasolę, ciecierzycę, soczewicę, soję, chude mleko i jego przetwory, jaja, a także białe mięso (najlepiej cielęcina i drób). 

   


LECYTYNA

 

Niezbędna do szybkiego przesyłania impulsów w mózgu. Jest ona ważnym składnikiem tkanki nerwowej, poprawia przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, wspomaga zapamiętywanie i odtwarzanie faktów, a także wspomaga koncentrację. Lecytynę znajdziemy m.in. w kiełkach pszenicy, jajkach, kapuście, soji, kalafiorze i orzechach.


A co w takim razie do picia?

 

Pijemy głównie wodę. Wskazane jest wypicie6-8 szklanek wody dziennie. Dobre są także świeże soki owocowe lub warzywne oraz zielona herbata. Odpowiednie nawodnienie naszego organizmu powoduje, że nasz mózg jest dobrze dotleniony, a co za tym idzie nie jesteśmy zmęczeni i senni. Jesteśmy w pełni skoncentrowani i gotowi do nauki:):)

nasze-metody-nauki : :
sty 13 2015 Nauka słówek
Komentarze: 0

Metoda karteczek

Pewnie wielu z was zastanawia się jak nauczyć się słówek np. z języka angielskiego. Dla większości nie jest to łatwe zadanie, jednak znając odpowiednią metodę można sprawić, że ta nauka będzie znacznie przyjemniejsza. 

 

Dla przykładu weźmy słówka z działu "Dom". Do ręki bierzemy długopis i karteczki samoprzylepne. Piszemy na nich angielskie nazwy różnych mebli i przyklejamy w odpowiednie miejsce, np karteczke z napisem "chair" przyklejamy na krzesło. w momencie gdy przechodzimy obok niego próbujemy sobie przypomnieć jak w jezyku angielskim nazywamy krzesło. Gdy nie pamiętamy spoglądamy na karteczkę i utrwalamy. Może metoda wydaje się być troszkę śmieszna, jednak jest bardzo efektowna i z pewnoscia pomoże nam w zapamietaniu różnych słówek.

 

Metoda fiszek

 

Na czym polega metoda fiszek? Już tłumaczę! Potrzebne Ci będą dwa pudełka i karteczki, takie jak do "notatek dla pamięci". Pudełka powinny być takie, żeby kartki mogły w nich stać pionowo.


Po każdej lekcji języka angielskiego zapisujesz na karteczkach nowo poznane słówka. Zazwyczaj jest ich kilka, najwyżej kilkanaście, więc zajmie Ci to kilka minut. Zapisujesz je w ten sposób, że po jednej stronie piszesz słowo po angielsku, a po drugiej stronie - jego polskie tłumaczenie. Kiedy tylko poznajesz nowe słówka, dokładasz nowe kartki do pudełka. Na początek ustawiasz kartki angielskimi słowami "do przodu". W dowolnej wolnej chwili wyjmujesz karteczkę, czytasz wyraz po angielsku, zastanawiasz się czy wiesz co on znaczy, odwracasz kartkę i sprawdzasz. Jeśli się nie zgadza, przekładasz tę kartkę do drugiego pudełka, tym razem polską stroną do przodu. Jeśli nie wiedziałeś, powtarzasz słówko i jego znaczenie trzy razy i wkładasz kartkę z powrotem do pierwszego pudełka, nadal angielską strona do przodu. Pierwszy etap nauki kończy się z chwilą, gdy wszystkie kartki zostaną przeniesione do drugiego pudełka. Na drugim etapie robisz dokładnie to samo, tylko że sprawdzasz czy potrafisz znaleźć angielski odpowiednik dla polskiego słowa (wiadomo, że w tę stronę jest trudniej). Kiedy wszystkie fiszki znajdą się ponownie w pierwszym pudełku, możesz jeszcze je potasować i spróbować jeszcze raz. Nie musisz jednak całego tego procesu przeprowadzać na raz. Masz chwilę czasu, przełóż pięć kartek. Czekasz na telefon, oglądasz film i jest przerwa na reklamy, przełóż w tym czasie ile zdążysz. Zupełnie mimochodem opanujesz wszystko co potrzebne na sprawdzian, pod warunkiem, że właśnie rozłożysz to w czasie.

 

 

 

Pamiętaj, że tylko codzienne i systematyczne cwiczenie przynosi sukces. W ten sam sposób możesz się uczyć także:

 

1) symboli pierwiastków i wzorów związków chemicznych

2) stolic państw

3) wzorów matematycznych lub fizycznych

4) twierdzeń i definicji

5) dat ważnych wydarzeń

6) tytułów dzieł pisarzy

7) oraz wielu innych rzeczy, które chcesz opanować "na pamięć"

 

 



 

nasze-metody-nauki : :
sty 10 2015 Style uczenia się
Komentarze: 0

Każdy z nas jest inny i każdy w inny sposób uczy się. Najważniejsze jest jednak to, aby metody oraz okoliczności w jakich się uczymy były dla nas odpowiednie. Rozpoznając styl uczenia się dowiemy się co nam pomoże, a co szkodzi w procesie zdobywania wiedzy!

 

Możemy wyróżnić  4 podstawowe sposoby zapamietywania informacji:

wzrokowy słuchowy dotykowy kinestetyczny

 

Wzrokowcy

 

Wzrokowcy to osoby, które preferują wokół siebie porządek. Bardzo dobrze zapamiętują lokalizację przedmiotów, a także kolory, wszelakie obrazy i rysunki. Niestety często zapominają nazwy, tytuły filmów, książek i innych oraz nazwiska. Wzrokowcy często używają zwrotów: „ciemno to widzę”, „spójrz jak łatwo to zrozumieć, „zobacz jak to pięknie pachnie”

 

Cechy wzrokowca:

lubi prezentacje, pokazy z wykorzystaniem wykresów oraz tabel, lepiej zapamiętuje twarze i imiona, preferuje rysowanie i robienie notatek w czasie lekcji.

 

Słuchowcy

Słuchowcy to osoby, które uczą się poprzez słuchanie siebie i innych. Dobrze zapamiętują dialogi czy muzykę, ale mogą mieć problemy z rozumieniem oznaczeń na mapach albo z geometrią. Najczęściej używane przez słuchowców zwroty to: „słuchaj, jakie to ciekawe”, „posłuchaj jak to pięknie brzmi”.

 

Cechy słuchowca:

lubi wykłady, dialogi i dyskusje woli mówić o różnych działaniach niż je oglądać lubi czytać na głos albo półgłosem

 

Dotykowcy

Dotykowcy to osoby, które cechuje wysoka wrażliwość. Uczą się głównie za pośrednictwem wrażeń czuciowych, czyli używając rąk i palców. Mówiąc prościej muszą poczuć coś na własnej skórze. Najczęściej posługują się takimi stwierdzeniami jak: „czuję” czy „mam wrażenie, że…”.

 

Kinestetycy

Kinestetycy to osoby, które najlepiej przyswajają wiedzę w ruchu, szukają dodatkowych stymulacji, aktywnie uczestniczą w różnych sytuacjach z życia codziennego, eksperymentują, kiedy to tylko możliwe. Takie osoby będą bardzo znudzone podczas wykładów, konferencji czy innych tego typu sytuacji. Będą wówczas poszukiwały dodatkowych aktywności. Dlatego też często w wypowiedziach kinestetyków pojawiają się słowa typu: „czuję napięcie” albo „nie porusza mnie to”.

 

Cechy kinestetyka:

uczy się poprzez bezpośrednie zaangażowanie się w daną czynność preferuje ruch i aktywność w trakcie zajęć nie lubi czytać i słuchać dużo gestykuluje

 

Taw więc jesli już znamy własny styl uczenia się możemy sprawić, że nauka będzie bardziej efektywna i nie będzie nudna i trudna. Czytanie stanie się prostsze, a zapamiętywanie i przetwarzanie informacji również o wiele łatwiejsze.

 

A czy Ty wiesz już jaki jest twój styl uczenia się?

nasze-metody-nauki : :
sty 10 2015 Kilka słówna temat naszego bloga
Komentarze: 0

Sesja tuż tuż...

 

Trzeba się nauczyć tak wielu rzeczy. Tylko czy każdy z nas wie jak to zrobić, tak aby ta nauka była szybka, a zarazem efektowna?

 

W ramach projektu na uczelni przetestujemy kilka metod uczenia się, a także sprawdzimy co ma dobry wpływ na przywajanie wiedzy. Metody naszych "eksperymentów" przedstawimy wam na tym blogu.

Tak więc moi drodzy sprawdzimy czym jest nauka i czy naprawde jest taka straszna jak o niej mówią:)

nasze-metody-nauki : :