Archiwum styczeń 2015


sty 30 2015 Aktywne powtórki
Komentarze: 0

Powtarzamy, powtarzamy, powtarzamy...



Aktywne powtórki są kolejnym i niezbędnym czynnikiem efektywnego uczenia się! Metoda niby prosta i banalna ale jaka efektowna.


Nawet jeśli nauczymy się czegoś bardzo dobrze, jestem pewna, że nie zostanie to z nami już na zawsze. Wiadomo człowiek po pewnym czasie zaczyna zapominać. Sposobem na to nasze zapominalstwo jest przypominanie sobie, co jakiś czas, informacji, które chcemy zachować w naszej pamięci.


Aby została z nami maksymalna ilość zapamietanych informacji powtarzamy je tak:


- zaraz po skończonej nauce, zaglądamy do notatek lub mapy myśli jeśli takie mamy i powtarzamy, poświęcamy na to kilka minut najlepiej 10-15.

- po około 3-4 godzinach od skończonej nauki 

- po upływie jednego dnia (tu może okazać się, że zapomieliśmy więcej niż by się mogło wydawać, bez obaw przeczytajmy notatki dwa razy i będzie dobrze!)

- kolejna powtórka po 4 dniach

- po tygodniu

- po miesiącu

 


A co by było gdybyśmy naukę do egzaminów zaczeli dużo wcześniej? Po każdych zajęciach przeczytali swoje notatki i tak aż do egzaminów powtarzali je co kilka dni? Jestem pewna, że każdy z nas znalazłby wieczorem kilka minut na takie powtórki. Myślę że wiedza zdobyta w ten sposób byłaby trwalsza niż ta "wkuwana" dzień przed egzaminem, a i człowiek byłby bardziej spokojny podczas egzaminów:)


nasze-metody-nauki : :
sty 29 2015 Rzymski pokój.
Komentarze: 0

Rzymski pokój

 

 

Kolejna z metod szybkiego uczenia się. I jak się okazuje znana już od starożytności. 

 

Metoda ta pozwala na szybkie uczenie się oraz zapamiętywanie dużych ilości informacji. Zasada jest bardzo prosta, jednak opanowanie jej w stopniu zaawansowanym może nam zająć trochę czasu i  wymagać będzie od nas kilku treningów. Technika rzymskiego pokoju polega na wytworzeniu skojarzeń między dobrze nam znanymi elementami, a tym co chcemy zapamiętać. Wyobraźmy sobie pokój – całkiem zwyczajny, ale zawierający kilka charakterystycznych elementów (np. kanapę, stół, lustro), następnie do każdego z tych elementów "zahaczmy" informacje, które chcemy zapamiętać.  Dzięki temu patrząc na np. lustro będziemy widzieć konkretną liczbę rzecz, liczbę lub konkretny produkt, który wcześniej skojarzyliśmy sobie z owym lustrem. Jeżeli w naszym pokoju znajdować się będzie wiele różnych, łatwych do zapamiętania przedmiotów nasza lista może być coraz dłuższa.

 

Metodę tę możemy rozciągnąć nie tylko na pojedyncze pokoje, ale także na całe nasze mieszkanie. W ten sposób nie tylko zwiększymy ilość "haków", ale posegregujemy je i wprowadzimy porządek. Jeśli już opanujemy podstawy możemy zagłębić się w bardziej zaawansowany etap. Wówczas tworzymy taki "dom" we własnym umyśle. Tak przedstawiony rzymski pokój będzie praktycznie nieograniczony, ponieważ możemy stworzyć swoją własną willę z nieograniczoną ilością pomieszczeń.

 

Możemy wykorzystać różne warianty tej metody i haki możemy "zahaczać" o wiele różnych opcji: 

1) pokój (wykorzystujemy szafę, kanapę, telewizor, kwiatka i wszystko co znajdziemy w naszym pokoju) 

2) mieszkanie (skupiamy się na pomieszczenich takich jak łazienka, jadalnia, kuchnia....)

3) na własnym ciele (skojarzenia przyczepiamy wtedy o rękę, nos, głowę, kolano, stopę itd... 

4) wzdłuż drogi (tu możemy wykorzystać mijane znaki, przystanki, budki, śmietniki, drzewa, skrzyżowania itp.) 




Warto pamietać o tym, że zanim przejdziemy do bardziej zaawansowanych kombinacji musimy opanować podstawy. Nasz mózg też potrzebuje treningu dlatego zacznijmy od stworzenia jednego systemu pokoju rzymskiego i opanujmy go do perfekcji, a później możemy rozbudować go o nowe elementy, tak by pomieścił tyle informacji ile potrzebujemy.

 

Jak widać na przykładzie tej metody nauka może być nie tylko efektywna, ale także zabawna i przyjemna:)

 

 

 

 

 



nasze-metody-nauki : :
sty 26 2015 Łańcuchowa Metoda Skojarzeń
Komentarze: 0

Kolejną metodą uczenia się jest ŁAŃCUCHOWA METODA SKOJARZEŃ.Metoda ta polega na zapamiętaniu dowolnego ciągu informacji z wykorzystaniem „historyjki” łączącej kolejne obrazy w odpowiednim porządku. Tworzymy obraz do każdego słowa i  łączymy je we własną zabawną historyjkę. Wykorzystujemy przy tym barwność, kolorystykę, wyolbrzymienia, humor, swoją osobę itd… Ta metoda przyspiesza zapamiętanie, a jednocześnie rozwija naszą kreatywność i wyobraźnię.


 

A teraz przykład. Do zapamiętania mamy takie słowa:

kot

 

drukarka

 

klapek

 

banan

 

plaża

 

wakacje

 

torba

 

sweter

 

drzwi

 

kawa

 

warzywa

 

obiad



Układamy zabawną historyjke z wykorzystaniem naszych słówek:



Mały czarny kotek siedzi sobie na mojej drukarce. Ja siedzę obok trzymając niedbale nogę na nodze tak, że prawie spada mi z niej klapek.W ręce trzymam żółtego i apetycznego banana, którego zaraz zjem. Myślami jestem jednak na ciepłej plaży, gdzie leżę pod palmą i myślę gdzie wybrać się na wakacje. Patrzę dalej na kota i widzę jak podbiega do dużej kolorowej torby, w której jest schowany nowy, puszysty sweter.Potem kot ucieka do przedpokoju i wychodzi przez duże, dębowe drzwi. Wracam do kuchni zaparzam czarną i aromatyczną kawę, jednocześnie wyciągam z lodówki kolorowe i zdrowe warzywa na popołudniowy obiad.




Odwzorowując w umyśle takie opowiadanie, będzie nam o wiele łatwiej zapamiętać słówka, które chcieliśmy zapamiętać. Łańcuchowa Metoda Skojarzeń jest zupełnie innym podejściem do nauki, ale najlepiej uczyć się właśnie przez zabawę i z humorem:)

 

 

 

 

nasze-metody-nauki : :
sty 26 2015 Warunki do nauki
Komentarze: 3

Kilka słów na temat warunków do nauki!

 

1) Pamiętaj, aby miejsce w którym będziesz siedzieć było dobrze oświetlone - najlepiej z widokiem na okno lub zaraz obok okna. Możesz też wyjść uczyć się do parku, biblioteki - tam na pewno znajdziesz spokojne miejsce.

 

2) Zrób porządek na biurku lub stole przy którym będziesz się uczył - nieład na stole bardzo dekoncentruje.


3) Nie słuchaj głośnej muzyki lub muzyki w stylu heavy metalu, punk rocka, rocka i tym podobne. Idealna muzyka do nauki to muzyka barokowa - np. Bach. 


4) Postaraj się, aby w tym czasie nikt Ci nie przeszkadzał. Wycisz też dzwonek na swojej komórce.

nasze-metody-nauki : :
sty 20 2015 Mapa myśli
Komentarze: 0

MAPA MYŚLI

 

Jedną z ciekawszych metod uczenia się jest tworzenie mapy myśli. Jest co szczególny rodzaj notowania, który ma zwiększyć efektywność naszej pracy i zapamiętywanie, a także aktywować intuicję. Podczas tworzenia takiej mapy myśli wykorzystujemy nie tylko słowa, ale także kolory i rysunki. Twórcy tej metody uważają, że dzięki temu efektowi uaktywnia się prawa półkula mózgu odpowiedzialna za wyobraźnię, rytm, postrzeganie przestrzenie, kolory i obraz całości. A w tym momencie obie półkule ze sobą współpracują.

 

 

 

Metoda ta jest na pewno lepsza od zwykłych notatek dlatego że nie ma tu wielkiej ilości tekstu zapisanego jednym ciągiem. Zwykle takie notatki są długie i trudne do zapamiętania. Tu natomiast zapisujemy najważniejsze słowa- klucze, które mają znaczenie dla zrozumienia zagadnienia oraz jego zapamiętania. Słowa te później mimowolnie zostają w naszej pamięci, a poprzez skojarzenia jesteśmy już w stanie złożyć np. całą regułkę „do kupy” .

 

Jak stworzyć własną mapę myśli:

1)      Bierzemy białą kartkę najlepiej formatu A4 lub większą i kładzemy ją poziomo

2)      Na środku piszemy główny temat naszej mapy

3)      Od głównego słowa odprowadzamy „gałęzie”, następnie do każdej takiej gałęzi możemy dorysować kilka następnych na których zapisujemy kluczowe słowa, które pomogą zapamiętać nam dany temat

Mapa Myśli: gałęzie

 

Na początku stworzenie własnej mapy myśli może nam sprawić trochę problemów, jednak z czasem na pewno nabierzemy wprawy, a nasze mapy będą coraz lepsze i konkretne. 

 

Dla przykładu i na zachętę mapa myśli.

 

     

nasze-metody-nauki : :